Reiseblogg fra Travellerspoint

Tillbaka till Thailand och våran favoritö hittils

Koh Chang and one night in Bangkok...

sunny 31 °C

Efter en dag på stranden i Sihanoukville längtade vi tillbaka till Thailand. Det var ju fint där i Sihanoukville och så men lugnet på den thailändska ön Koh Chang lockade ändå mer. Så vi bokade en bussresa från Sihanoukville till Koh Chang vilken blev den längsta bussresan hittils på hela 13 timmar.
De sa att den skulle ta ca 10 timmar men vi har lärt oss nu att man ska alltid lägga till några timmar till det de säger=P
Men många timmar gick ju åt till väntan både innan och efter gränsen och även vid färjan fick vi vänta länge.

I väntan på färjan över

När vi tillslut kom fram till White Sand Beach på Koh Chang vid 9-tiden på kvällen var det bara och leta efter boende. Oftast vid den tiden är det ibland nästan omöjligt att hitta nåt billigt boende. Så vi hade räknat med och betala lite mer och vi slapp leta länge för en äldre tysk man ledde oss till en ledig bungalow. Den skulle kostat 400 norska kronor per natt men vi fick den till 300 eftersom det var den sista de hade och för att det var så pass sent på kvällen så annars hade de inte fått den uthyrd.
Så när vi sen skulle gå ner och äta middag stötte vi på tysken igen och vi bjöd honom på en öl som tack. Det värsta var väl att han knappt kunde ett ord engelska och pratade bara tyska och där satt vi trötta och slitna efter en lång resa och försökte föra ett samtal på tyska. Vilket inte var det lättaste eftersom man glömt hälften av det man lärt sig i skolan=P Men förstod allt iaf och som tur var så babblade han på så vi behövde mest lyssna. Hehe.

White Sand Beach från utsiktspunkten

Så dagen efter var vi tvugna och gå på jakt efter en ny bungalow. Hittade en jättefin precis vid stranden men egentligen var den lite för dyr förr oss men vi tänkte ta några nätter iaf. Det värsta var väl att när vi skulle lägga oss upptäckte vi att sängen var stenhård! Alltid ska det vara något som är fel där man bor!:P Och var inte så kul när jag fick magsjuka och blev sängliggandes i två dagar i den sängen.
Vi hade tänkt hitta på lite saker när vi kom dit men eftersom jag blev dålig så blev det mest och ligga på stranden precis där vi bodde.

Var skönare och flyta runt på luftmadrassen än att ligga på sängen

Hopp i solnedgången

Försök till hopp i solnedgången=P

Eldshow som de hade varje kväll på stranden och en del av dem var grymt duktiga

Men blev en liten moppetur iaf ner till en annan strand som hette Long Beach. Våran tankmätare på moppen fungerade inte och vi hade inte en aning om hur långt det var så när vi hade kört en bit på en väldigt dålig väg var vi tvugna och vända för att köpa bensin. Som tur var räckte bensinen tillbaka till där vi kunde köpa mer men var inte mycket kvar i tanken när vi kom fram hehe.

Halvvägs till Long Beach

Vi funderade på om vi skulle strunta i att köra till stranden först eftersom det var så dålig väg men vi bestämde oss för att vi skulle köra dit ändå och det ångrade vi inte en sekund.

Eftersom vägen var dålig såg vi många som vände längs vägen och det gjorde också att det var nästan ingen där på stranden. Fanns en liten restaurang och några träbungalows som man kunde bo i och en nästan folktom strand.

Det är inte så konstigt att många vänder när de ser att vägen har rasat

Moppen var för trög och vägen för dålig så jag fick gå upp för ena backen

Äntligen framme vid Long Beach

Stig försöker sig på lite vattenkonster:)

På vägen hem från Long Beach

Efter en vecka fick vi så äntligen besök av Hanna och Emelie så det var kul att få se lite kända ansikten igen:)
Blev en natt på White Sand Beach men tror inte de var så nöjda med rummet vi fixat åt dem=P Hehe. Men va inte så lätt eftersom det är ganska dyrt med boende på den stranden och de billiga är inte så bra standard.

Manet som blivit uppspolad på White Sand Beach

Men vi bestämde oss för att förflytta oss till Lonely Beach istället där vi kunde få lite billigare bungalows eftersom det är mer backpackers där.
Blev två moppeturer då när de va här, en till Grand Lagoona Resort och den andra till kära Long Beach. Emelie och Hanna var väl inte överlyckliga över vägen till Long Beach men tror de också tyckte det var värt det är vi kom fram=P

Här ligger vi och har det bra på Grand Lagoona Resort

Många byggnader på Grand Lagoona var byggda som båtar, även poolen

Moppenördarna 1 & 2

Moppenördarna 3 & 4;)

Och Hanna fick den stora äran att bära alla hjälmarna:)

Var en väldigt fin strand vid Grand Lagoona Resort men favvisen är fortfarande Long Beach. Lugnare ställe får man leta efter!

Så blev det lite dumt för våran vattentäta kamera gick sönder:( visade sig att den inte var så vattentät då det läckte in vatten och den dog! Därför blev det tyvärr inte så mycket bilder de sista dagarna.

Sista dagen bokade vi oxå en snorkeltur ut till några öar utanför Koh Chang men det var ju rena skämtet!
Alla båtar som var ute var på samma ställe vid samma tidpunkt så upplägget var väl inte det bästa plus att våran båt gick i slow motion så det mesta av tiden gick åt till att åka båt istället för att snorkla. Första stoppet vi hade var det ganska bra snorkling men resten hade vi kunnat skita i. Var säkert 150 människor (mest ryssar och kineser) i samtidigt på samma ställe och man såg mer människoben än vad man såg fiskar. Vid ett stopp struntade vi till och med att hoppa i vattnet, vi tog och köpte en varsin öl istället=P Hehe. Men men då kunde vi säga att vi varit på snorkeltur iallafall:)

Hann också med en kväll me solnedgång utanför våran bungalow så då koste vi oss ordentligt! Synd att solnegången är över på 5 min bara=P Men blev en kul kväll!

Flummon:)

Så var det då dags och dra oss tillbaka till Bangkok där vi skulle stanna en natt innan flyget gick mot Malaysia. Blev en minivan med en fartdåre som chaufför och han kunde inte ett ord engelska men 6 timmar senare var vi framme vid Khao san road där Emelie och Hanna skulle bo. Var tråkigt att behöva ta avsked av dem=( och blir dyrare för oss nu när vi inte har prutaren Hanna me oss;) Hehe
Men vi hade iallafall en jättekul vecka tillsammans och var så kul att ni gjorde oss sällskap!:) hoppas på att vi ses i Oslo i sommar;)

Så var vi då på egen hand igen och vi tog oss till hotellet (Vismaya) som låg nära flygplatsen. Visade sig att det var ganska nybyggt då det bara var 3 månader gammalt så det var väldigt fräscht. Och det behövde vi efter en bungalow där toalettstolen började läcka de sista dagarna - inte så fräscht!!=/
Så när vi kom till hotellet blev det bara och slappa och roomservice. Hade egentligen tänkt se runt lite när vi kom till Bangkok men vi orkade inte helt enkelt!=P Man orkar inte va på topp hela tiden, måste få ta det lite lugnt ibland också.
Var så himla glada över att sängen var mjuk oxå då vi hade pinats i nästan 3 veckor på stenhårda madrasser:) Blev en god natts sömn fram till 05.30 iaf då telefonen började ringa, och inte bara en gång utan två gånger. Var ett wake-up-call som vi INTE hade beställt och som vi inte var så glada över eftersom det var svårt och somna om. Men men blev några timmar till med sömn ändå.

Hade gott om tid på flygplatsen så vi passade på och skriva vykort hem som vi inte har varit så duktiga på=P första vykortet från Thailand på 1,5 månad. Hehe men bättre sent än aldrig!
Och så passade vi även på att köpa en ny vattentät kamera som är lite bättre förhoppningsvis:P

Första bilden med nya kameran på flygplatsen i Bangkok

Nästa inlägg har Stig lovat att skriva så då får ni läsa lite om Malaysia där vi är nu!=)

Vi hörs!

Puss & Kram
Pernilla & Stig

Skrevet av Persti 21:22 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Kambodsja

Angkor Wat, Phnom Penh og Sihanoukville.

sunny 32 °C

Da var tiden inne for å dra til Kambodsja.
Vi booket en bussreise som skulle ta oss fra Ko Chang helt til Siem Reap. Byen som ligger ved ruinbyen Angkor. Vi trykket oss inn i en minibuss tidlig om morgenen i den tro at vi skulle bytte til en større buss på fastlandet. Men der tok vi grundig feil. Åtte timer i baksete med 90 graders ryggstøtte, nesten ingen utsyn og beina klemt i sete foran. Så var det to timer med venting og kontroller på grensen før vi fikk komme inn i Kambodsja. Det første som slår oss der er fattigdom, men smilene sitter alltid løst.
Da vi fikk tilbud om å dele taxi med to tyskere de siste 13 milene slo vi til uten å tenke. Orket ikke mer buss den dagen;) Reisen igjenom landsbygda i Kambodsja var spesiell. For første gang i livet har man kommet til et ordentlig utviklingsland. Vi kom fram til hotellet i Siem Reap etter 12 timer på veien.

Neste dag ordnet vi en tuktuk på hotellet. Sjåføren skulle kjøre oss rundt til de forskjellige ruinen de neste tre dagene. Vi bestemte oss for å ta indrefileten den siste dagen, nemlig Angkor Wat templet. Vi startet med Bayon templet.

Her er første møte med Angkor og Bayon tempelet

Angkor er restene etter hovedstaden i Khmerriket. Byen var den største i verden på 12 hundre tallet. De anslår rundt 1 million innbyggere. Khmerriket strakte seg over dagens Kambodsja, Thailand, Laos og deler av Vietnam.
Templene er satt sammen av sandstein og lavastein som ble fraktet flere mil med elefanter og slaver. Templene var i utgangspuntet hinduistiske, men da buddismen etterhvert overtok, endte de opp med en slags blanding.

Pernilla ved Baphuon

Barn som tigger eller skal selge er det overalt

Ta Prohm tempelet hvor deler av Tomb Raider ble spilt inn. Angelina så vi dessverre ikke noe til;(

Tøff apekatt

Lagbilde utenfor Ankor Wat

Etter å ha sett på templer og stein i tre dager vendte vi snuta mot hovedstaden Phnom Penh. Først og fremst for å se byen og å få med oss litt av landets nyere historie. Ref. Røde Khmer og Pol Pot.
Bussturen gikk bra bortsett fra at asfalten manglet flere steder. Nyrene fikk kjørt seg;)
Første dagen ruslet vi litt rundt i byen og var en tur innom nasjonalmuseumet. Vi skulle også se på sølvpagoden, men Pernilla var ikke tilstrekklig anstendig kledd, så vi slapp ikke inn. Dvs. hun hadde på singlet, skjerf og bukser. Både Siem Reap og Pnhom Penh bærer preg av å ha vært fransk koloni. Bygningene har fransk arkitektur. Men vi opplevde Phnom Penh mer møkkete og med flere og fattige mennesker overalt.

Heia Norge

Dagene etter kjørte vi tuktuk ut til Choeung Ek (killing field). Dette er en gammel frukthage og kinesisk gravsted som Røde Khmer brukte som henrettelsessted og massegrav for nesten 20000 mennesker i årene 1975-79. Totalt døde nesten 1/4 av landets befolkning under Pol Pot.

Tuktuk

Konsentrert turist

Etter utgravningene fikk de ikke opp alt av tenner og knokler. Regnet skyller frem fragmenter

Stupaen som inneholder blant annet 5000 hodeskaller

Etter Choeung Ek dro vi inn til byen og Tuol Sleng fengselet. En gammel skolebygning som Røde Khmer brukte til fengsel og tortur før de sendte fangen til Choeung Ek. Vi ble guidet rundt og fikk hilse på en av de syv som overlevde fengselet.

Piggtråd utenfor cellene for å forhindre selvmord

Etter noen litt deprimerende dager i Phnom Penh dro vi videre til Sihanoukville. Sihanoukville ligger ute ved kysten og strendene skulle være bra. I utgangspuntet tenkte vi å være der i 10 dager, men vi fant fort ut at Ko Chang i Thailand var mye bedre for oss. Derfor ble det bare en dag på stranden før vi tok turen tilbake til Thailand.

Pernilla fikk manikyr og pedikyr. Her er resultatet

Serendipity beach i Sihanoukville

Totalt ble det bare 9 dager i Kambodsja. Men inntrykkene sitter sterkt i.

Sees

Hilsen
Pernilla og Stig Robert

Skrevet av Persti 08:05 Arkivert i Kambodsja Kommentarer (0)

Thailand

all seasons in one day 30 °C

Ja då har det gått typ en månad sen sist:P hehe
Vi vet, vi ska bli bättre på att uppdatera här! Vi ska försöka iallafall!:)

Om vi då ska fortsätta där vi slutade sist så hade vi precis kommit till Bangkok där vi sedan stannade i 3 nätter.

Första måltiden och första Singhan i Bangkok

Vi tog det ganska lugnt när vi va där för vi var ganska slitna efter att ha varit på språng i nästan en månad.
Blev mest o gå runt o titta lite på marknaderna som iofs var en upplevelse bara det. Och så blev det ett par turer till MBK, ett enormt köpcenter med en massa olika "småbutiker" eller egentligen är det en massa marknadsstånd fast inomhus.

Jag försöker mig på med att äta med pinnar för första gången vilket inte var det lättaste hehe

Blev inte så frälst av själva staden då det var grymt dålig luft, det ligger som en dimma över staden av all luftförorensning. När vi skulle ta Skytrain som är en bit ovanför backen kände man verkligen av det då man knappt kunde andas.

Så vi var ganska glada att lämna Bangkok o tog flyget ner till Patong Beach på Phuket. Blev väl lite besvikna på vad Patong hade att erbjuda då det är ett typiskt turistställe. Vi hade tänkt att vi kunde ta d lugnt och ligga på stranden några dagar. Men det var bara jobbigt med alla säljare som gick på stranden o på gatorna ska vi inte tala om. Vet inte hur många ggr vi tackade nej till massage, tuk tuk och skräddare:P
men det är ju tyvärr så det har blivit på de flesta ställen i Thailand där det är mycket turister.
Annars var själva stranden ganska fin.

Middag nere vid Patong Beach

Trots det var vi inte så ledsna över att lämna Patong heller och vi tog båten över till Phi Phi Don. Var nog den värsta båten vi sett någon gång. Gammal och rostig och taket hade en gång rasat men som de nu hade fäst med stänger ner i golvet. Men båten höll fram till Phi Phi iaf som tur var:)
På Phi Phi var det lite mer lugnare än i Pattong och väldigt fint. Så där trivdes vi verkligen bra! Hyrde kajak en dag o paddlade till några andra stränder som Monkey Beach där det fanns små apor. Men var ganska trött på apor efter Sydafrika då:P
Sen kunde man paddla in i grottor som jag först var lite skeptisk till men var kul när man väl kom in:) sen såg vi även några delfiner en bit bort så det var häftigt.

Paddeltur utanför Phi Phi

Det värsta var väl att tidvattnet hade sjunkit under tiden vi varit ute så när vi skulle in igen kunde vi inte paddla upp till stranden så stackars Stig fick dra kajaken nästan helt till stranden. När vi kom fram visade det sig att det var fel ställe. Det var en annan uthyrningsfirma och den vi skulle till låg typ 50 meter längre bort. Så vi fick gå och lämna årorna och flytvästarna bara och lämna kvar kajaken. Hehe han blev kanske inte så glad men vad skulle vi göra?!:P

En annan dag bestämde vi oss för att ta en longtailboat ut till Phi Phi Ley som ligger precis utanför Phi Phi Don. Han som hade båten körde oss till en lagun där vi kunde hoppa i och bada från båten.

Skönt med ett dopp

Båten hette Black Pearl men kaptenen hette dock inte Jack :P

Sedan fick vi åka till ett annat ställe som vi kunde snorkla på. Var lite intressant eftersom det var första gången för mig. Men det var kristallklart vatten och solen sken så det var perfekt för att snorkla där.

Var gott om fisk att se på och vi fick prova på den vattentäta kameran

Tillsist körde han oss till den kända stranden Maya Beach där de spelade in The Beach. Var fin vit sandstrand men var väldigt mycket folk där så det var väl det enda negativa. Men annars var det en perfekt dag!

Maya Beach

Är svårt att tänka sig att det mesta av bebyggelser på ön bara sköljdes bort när tsunamin kom till Phi Phi och det mesta som är där idag är byggt upp efteråt. Och man måste bara beundra dem vilket jobb de har lagt ner på att bygga upp allt igen.

Efter 4 nätter bestämde vi oss för att ta oss vidare till Krabi. Var lite finare båt den här gången så det var en lättnad:)
Hade ingen aning om hur vi skulle göra när vi kom fram så av en tillfällighet så blev det en taxi till Ao Nang. Där var det en fin strand men vi tog en båttur 10 min bort så kom vi till Railay Beach som var ännu finare strand. Det värsta var att vi inte hann vara där så länge innan det blev oväder och stranden tömdes på ett par minuter.
Så vi gjorde ett nytt försök dagen efter fast tog en kajak istället som är bra träning oxå;) men på eftermiddagen blev det oväder igen så det var bara och paddla hem i regnet:P

Railay Beach

Så vi hade lite otur med vädret men annars var det jättefint där.
Tog oxå en tur ut till Chicken Island där det blev lite snorkling. Där kan man oxå gå över till en annan ö när tidvattnet är lågt.

Chicken Island

Man blir riktigt snygg i dykarmasken :P

Turen vidare tog oss till Koh Samui där vi skulle möta upp Heidi och Tor:) Vi var där några dagar innan för att vi skulle se om det var något att ha. Där hade vi tur och hittade ett jättefint hotell (The Fairhouse Beach and Resort) för bra pris precis vid stranden Chaweng Noi. Är en lite mindre strand söder om Chaweng-stranden som oxå är lite lugnare.

Chaweng Noi Beach

Men sen var vi tvugna och flytta på oss till ett annat fint hotell (Impiana Hotel) lite längre bort fast på samma strand. Så blev några lata dagar på stranden o en moppetur runt ön.

Med störtkrukorna på

Stannade vid Big Buddha oxå

Blev oxå julfirande där på Samui men blev inte så mycket till firande då eftersom jag blev dålig. Fick tillbringa hela dagen på hotellrummet och blev tvungen att åka till sjukhuset på kvällen så jag kunde få antibiotika. Hade antagligen fått i mig nån bakterie som spökade med magen men blev snabbt bättre så fort jag fick antibiotikan. Kan ha varit salmonella eller något eftersom jag hade ätit kyckling dagen innan på en restaurang som inte var så järrefin. Men det blev trots allt iaf en liten julmiddag på en svensk restaurang så det blev lite svensk julmat. Janssons frestelsen var väl inte riktigt som hemma då de använde pommes frites istället för strimlad potatis men det var gott ändå:) Eftersom vi inte hade hunnit byta om till finkläder pga att vi kom direkt från sjukhuset, blev det att vi åkte tillbaka till hotellet efter att vi hade ätit. Kände oss inte riktigt bekväma me de andra som hade finstassen på sej:P

Julafton på den svenska restaurangen

Sen på annandag jul kom Heidi och Tor för en vecka så det var kul och äntligen få lite känt besök:)

Mottagning på flygplatsen

Så vi hade en jättetrevlig vecka med bla födelsedagsfirande för Heidi och ett jättefint nyårsfirande:) Blev många turer till skräddaren oxå och shopping. Fick en jättefin väska av Heidi och Tor:) Blev oxå en liten biltur upp till en av utsiktspunkterna på Samui där de hade en liten mysig restaurang.

Beundrar utsikten

De första 4 nätterna bodde vi på det första hotellet (The Fairhouse) som vi var på när vi kom till Samui och där fick vi två bungalows precis vid stranden. De två sista nätterna bodde vi uppe på en klippa mellan Chaweng Noi Beach och Lamai Beach en. Villa La Moon hette hotellet och det kan verkligen rekommenderas. Man fick gå 110 trappsteg för att ta sig ned och upp från våra bungalows men det var det värt:) bodde i stora jättefina bungalows med utsikt över havet och det var bara o bita ihop när man skulle ta sig upp för alla trappstegen igen:P

Utsikt från våran balkong på Villa La Moon

På Heidis födelsedag skulle vi till en restaurang som hade rekommenderats både i Lonely Planet och i Diningguiden som vi fick på hotellet. Captain Kirk hette det. Blev lite förvånade när vi kom dit för restaurangen var väl inte så där jättefin som vi hade trott och vi var de enda som var där. Men vi beställde in mat iaf efter att ha gått länge och letat efter stället. Som tur var hade de jättegoda seafoodrätter så det var ju positivt iaf och något vi kommer att minnas:)

Födelsedagsbarnet och Stig på Captain Kirk

På nyår beställde vi bord på en fin restaurang (The Cliff) som låg uppe på klippan en bit från där vi bodde oxå där med utsikt över havet. Där fick vi en 4-rättersmiddag som var helt fantastiskt god! Sen blev det fyrverkerier där på restaurangen och så gick vi tillbaka till hotellet och släppte upp "pappersballonger".

Nyårsmiddagen

Stig släpper upp en av ballongerna

Så var det då dags för dem att åka hem och det blev väldigt tomt:( och en vecka går så himla fort. Men vill bara tacka för en jättefin vecka Heidi och Tor! Var så kul att ni kunde komma och hälsa på oss!:)
Och med dem försvann oxå det fina vädret för de nästa tre dagarna regnade det bara hela tiden så blev mest att ligga på hotellrummet och kolla på Greys Anatomy och Desperate Housewives:P Tog oxå en utekväll där eftersom det ändå var så dåligt väder.

Efter nästan två veckor på Koh Samui tog vi flyget upp till Trat som ligger nära gränsen till Kambodja för vi hade tänkt att ta oss dit. Men när vi kommer dit säger de att de är lättare att boka bussresa från Koh Chang som är en ö utanför Trat. Så där beställer vi istället en speedboat till Koh Chang som ska gå lite fortare än färjan säger dem. Men när färjan börjar gå så sitter vi fortfarande och väntar på våran speedboat. Vi kom ändå över snabbare än färjan men sparade kanske bara en halvtimme på att betala nästan dubbelt så mycket som färjan. Men det är bara att vänja sig vid att man blir lurad på pengar ibland. Dumma turister tänker de väl då:P

På Ko Chang släppte minibussen av oss vid Lonely Beach som är ett riktigt backpackerställe. Det var väldigt laid back där och vi trivdes väldigt bra med det. Bodde typ 5 min gångväg från stranden oxå så det var helt perfekt för oss!

Vårat favvoställe Magic Garden på Koh Chang

Blev mest och ta det lugnt och blev en dag på stranden. Den andra dagen låg vi på hotellrummet hela dagen efter en blöt kväll dagen innan:P

Sola och bada i Pina Colada

Men det var kul, träffade några svenskar och det blev sång och gitarrmusik på stranden med fullmånen som avspeglade sej i vattnet som bakgrund.
Blev lite letning av mina skor när vi skulle hem oxå, som jag trodde jag hade ställt på ett ställe men som visade sig stå på ett annat ställe. hehe. Typiskt mig!
Dagen efter uppdagar vi oxå att Stigs plånbok är borta. Var inte så mycket pengar i den men det värsta var att kortet var borta. Så någon måste väl blivit glad om de antingen hittat den eller stulit den. Det kommer vi aldrig få veta men det är ju sånt som händer.

Så dagen efter var det bara o stå upp tidigt på morgonen för då skulle vi ta färjan och bussen till Kambodja men just nu orkar jag inte skriva så mycket mer så fortsättning följer.....:P

Bon Voyage Thailand och Hello Kambodja

Ha det bra!
Puss o Kram

Skrevet av Persti 05:42 Arkivert i Thailand Kommentarer (1)

Från bushliv till lyxliv

sunny 30 °C

Beklagar att det var ett tag sen vi uppdaterade bloggen men har inte varit det lättaste att få tag på ordentligt internet när man bor mitt ute i bushen:P

När vi lämnade Oudtshorn var planen att vi skulle stanna en natt i Knysna men regnet öste ner så vi bestämde oss för att bara köra vidare till nästa stopp som var Tsitsikamma Nationalpark. Tyvärr hade dom inga lediga "huts" när vi kom dit så vi fick åka till en liten by utanför istället o bo en natt där. Men där hade dom ridturer i Tsitsikammaparken. Det var det de påstod iallafall men så var det ju inte. Hehe. Kände oss lite lurade när vi först fick rida på en asfaltväg genom ett township. Var inte riktigt så illa där som i andra township men man kunde se att de var väldigt fattiga. Sedan när vi tillslut kom till skogsvägen fick vi rida längs den stora motorvägen där det var mycket trafik så det blev ingen stor naturupplevelse direkt. Men fick en lite närmre inblick i hur människorna har det i de fattiga områdena och man inser hur bra man egentligen har det själv.

Samma dag hade vi fått tag i en liten "hut", en liten timmerstuga, mitt i Tsitsikammaparken så vi bokade två nätter där. Var lite mysigt men kallt på natten o bo där. På dagen tog vi en liten hike-tur längs kusten. Var otroligt fint och i slutet kom vi till ett vattenfall. Det enda som inte var så trevligt var att vi stötte på en liten orm. Men den var bara lite gifitg fann vi ut senare:P

Huten i Tsitsikammaparken

Turen till vattenfallet i Tsitsikamma

Kvällarna tillbringade vi i våran lilla hut o spelade Yatzy i brist på annat(tv o dator). Och jag (Pernilla) vann överlägset vill jag bara tillägga:) hehe.

Eller ja inte alltid då...

Sen åt vi middag i parkens egen restaurang där vi träffade på ett fransk par, som bodde på samma guesthouse som oss i Oudtshorn och hade tagit samma rutt som oss. Så det var trevligt o se dem igen:) Det visade sig oxå att de skulle ta samma flyg från Port Elizabeth till Johannesburg så vi hade planerat ganska likt där:)

Efter Tsitsikamma tog vi våran vita lilla Honda Jazz och brummade vidare till Addo Elephant Park. Tog först in på ett hotell utanför parken i själva byn Addo, så att vi kunde komma in i hyfsad tid i parken dagen efter. Där hade vi bokat ett tält mitt i parken bland alla lejon o elefanter. Men vi var väl inhängnade som tur var=P Men var gott om djur i inhängnaden oxå som spindlar t.ex. vilket jag var väldigt glad över=P Stig blev nog oxå lite trött på det eftersom jag tjatade på honon att ta död på alla vi såg. Hehe. Hade även en liten envis mus som absolut skulle försöka ta sig in i vårat tält som inte gick att stänga helt för blixtlåset var lite trasigt. Han var lite sugen på vårat bröd o jordnötssmör som han tidigare redan hade försökt att få en munsbit av. Vi försökte sova i tältet eftersom vi hade varit uppe tidigt på morgonen för att åka ut på safari och musen försökte ta sig in 3-4 ggr innan han tillslut gav upp.
Annars fick vi se väldigt mycket andra djur på våra safariturer i Addo. Hade tur och fick se ett lejon bara några meter från bilen. Försökte få några bra bilder men vill inte ha bilrutan alltför långt nedvevad när en söt kissekatt går förbi:P

Här är beviset...

Fick också se en massa elefanter, zebror, bufflar, sjakaler och "dungbeetles". Var skalbaggar som rullar elefantskit längs hela vägarna o tusenfotingar som fick sätta livet till när det var lite svårt och undvika dem. På kvällarna grillade vi vid tältet och det blev verkligen kolsvart när solen hade gått ner. Så där satt vi och lyssnade på alla ljud från olika djur. Var dock inte så mycket ljud som vi trodde att det skulle vara men så fort det började ljusna vaknade man av allt fågelkvitter. Var en upplevelse o få bo sådär men var ganska glad o åka därifrån så man slapp se sej om efter alla småkryp hela tiden=P

Tältet som vi bodde i

Vi hade egentligen tänkt ta en natt i Port Elizabeth oxå men träffade en som hade bott där o han sa att det inte fanns så mycket att se och mycket kriminalitet så vi skippade det. Drog bara direkt till flygplatsen i PE och tog flyget till Johannesburg där vi bytte till hyrbil som skulle ta oss till Nelspruit, en stad inte så långt från Krugerporten. Men det blir aldrig som man tänkt sig=P Var lite oroliga när solen hade gått ner vid 18.00 när vi kom dit vid 9-tiden på kvällen efter att ha krånglat lite med en gps som inte var helt uppdaterad så säger de att alla hotell i hela staden är fulla. Var tydligen någon Musikprisgala som vi inte hade en aning om. Så där står vi i Sydafrika sent på kvällen och har ingenstans att bo. Förlåt mamma o Heidi att vi inte berättat det här tidigare men det var bäst så=P hehe. Har hela tiden hört att man inte ska köra bil i Sydafrika sent på kvällen. Dels för att många dricker alkohol och kör bil(Sker massor med bilolyckor i Sydafrika) och för att någon kan kapa bilen. Men hade inget annat val än att köra vidare till nästa lilla stad. Problemet var ju bara det att alla gästhus och lodger hade stängt för länge sedan och inte ett hotell var i sikte. så det var bara o köra vidare till nästa lilla by. Det positiva var ju att vi kom närmre och närmre Krugerparken men när vi tillslut fick syn på en skylt där det står hotell hade klockan hunnit bli 23.30. Vi svängde in och som tur var så kunde vi komma in och de hade lediga rum. Blev lite dyrare än vi hade räknat med eftersom det var ett 4- eller 5.stjärnigt hotell men då var vi ganska desperata så i tog det.

Skönt o lägga sig ner efter en lång och slitsam körtur

På morgonen dagen efter fick vi inhandlat lite grillmat innan vi fick komma in i Kruger Nationalpark. Där blev vi tilldelade ett litet hus med halmtak.
Såg väldigt mysigt ut först tills vi fick se en massa skit på golvet både utanför och inne i huset. Men just då kom en dam som skulle städa så vi tänkte inte så mycket mer på det. När vi sedan kom tillbaka efter en kort första safaritur i Kruger var det massa skit på golvet igen och vi undrade vad det var för djur som hade varit där. Vi gick in där vi skulle sova och vi trodde att ljudet kom från ACn men när vi stängde av den hörde vi ett himla pipande från taket och vi trodde det var möss. Så det vara bara att gå till receptionen och då får vi höra att det troligtvis är fladdermöss som har bosatt sig där. Men de var snälla och sa att vi kunde få byta stuga om vi var snabba för det var några som skulle ha den som var på väg. Så antagligen fick vi ta deras stuga och de ta fladdermusboet som vi skulle haft. Stackars dem säger jag bara!:P men vi fick byta till oss en bättre stuga så vi var nöjda iallafall. Var bara en liten ödla på väggen i badrummet men hellre det än fladdermöss!

Stugan i Kruger

Så på kvällen skulle vi grilla och vi hann inte riktigt att bli färdiga med maten innan det hade blivit mörkt. Hade en lampa tänd på uteplatsen som gav bra ljus men det värsta var att den drog till sig av allt som var av flygande insekter. Och det är inte bara små nattfjärilar som hemma i Sverige och Norge utan det var alla möjliga och en del var stora som reaplan. Jag som är så glad i småkryp fick lite smått panik när jag känner att det är något som biter mej i låret. Men vi överlevde middagen och blev färdiga tillslut efter ett par timmar:)

Lugnet före stormen

Dagen därpå försökte vi att gå upp ganska tidigt för att förhoppningsvis få syn på de rovdjur som har varit på jakt på natten. Men 7.00 på morgonen är tydligen lite försent om man ska på safari så fick tyvärr inte se så mycket på förmiddagen. Fick se de vanliga djuren som impala, elefant och babian men inte så mycket annat. Vi fick däremot lite närkontakt med några små apor när vi kom tillbaka till våran lilla stuga efter att vi varit ute ock kört. De hade tagit sej in i vårat kylskåp och fått tag på min yoghurt så när vi kommer dit kommer en liten apa och ska försvara maten. Vi blev så förvånade när vi kom så Stig hade glömt bilfönstret öppet vilket en annan liten apa drog nytta av. Som tur var tog han bara Stigs tuggummin och inte något annat:) Tillslut stack de iväg, troligtvis till nästa kylskåp som de skulle snatta från, de små tjuvarna.

Här sitter de och gottar sig

Efter allt styr med aporna gick vi och bokade en Nightdrive på två timmar för att kanske få se leopard som inte är så lätt att få se. Var väldigt spännande när det bara var jag och Stig och våran guide Kenza som var de enda som körde runt i parken när det var sent på kvällen. Så där satt jag och Stig med varsin lampa och lyste och hoppades få se någon reflektion som betydde att det var ett par ögon och förhoppningsvis oxå ett intressant djur som var där. Fick syn på en noshörning för första gången sen vi kom till Sydafrika även om det bara var arslet vi såg:P men fick oxå se mycket flodhästar som var uppe och betade på land. Sedan fick vi oxå syn på tre hanlejon som skulle försöka sig på en flodhäst men blev ingen leopard eller gepard tyvärr. Men tiden gick otroligt fort och det var kul att vi gjorde det.

Sista hela dagen i Kruger tog vi oss i kragen och gick upp 4.00 på morgonen för porten öppnade 04.30. Det första vi får se är en hyena som går längs vägen. Det var lite coolt för han sprang längs bilen en ganska lång bit så vi fick lite närbilder av honom:) längre fram stöter vi på en till hyena som man ser nyss har ätit för han har fortfarande blod runt munnen. Blev inte så mycket andra nya djur vi såg resten av vistelsen i Kruger men vi var väldigt nöjda med våra safaridagar.

Här är en av hyenorna

Några elefanter som lekte vid en sjö i Kruger

Giraffer som står o gosar med varandra

När vi skulle köra från Kruger till Johannesburg tog vi Panoramavägen tillbaka så vi svängde förbi Gods Window, The Pinnacle och Wonder View.

The Pinnacle
The Pinnacle är ett höghusliknande stenblock plasserat i en dal.

Gods Window
Gods Window och är en väldig fin utsiktspunkt där man ser ut över dalen Blyde River Canyon. Tyvärr var inte vädret så klart den dagen men man såg ganska bra ändå.

Lite längre bort ligger Wonderview som också var en väldigt fin utsiktspunkt.

Wonderview

Efter att ha stoppat lite snabbt vid alla tre så styrde vi mot Johannesburg. Där råkar vi missa avfarten till flygplatsen och blir snabbt lite nervösa för i Johannesburg vill man inte hamna på "fel" gator. Men vi lyckas ställa in gpsen för att inte komma i rushen tillbaka mot flygplatsen och vi kommer tryggt fram innan skymning till flygplatsen för att lämna tillbaka våran bil. Så drar vi direkt till hotellet i Johannesburg som ligger direkt vid flygplatsen vilket vi blev påminda om var 5-10 min då man kunde höra om ett flyg startade eller landade:P Men var ett väldigt fint hotell och sista flyget landade vid 12 på kvällen så blev en lugn natt iallafall.

Dagen efter gick vårat flyg till Abu Dhabi i De Förenade Arabiska Emiraterna.Det var både lite tråkigt och skönt på samma gång att lämna Sydafrika. Har haft en toppen resa i Sydafrika och fått uppleva en massa saker. Tycker att vi hunnit med det vi ville göra och de flesta har varit väldigt imötekommande. Var en del tillfällen man inte riktigt kände sig välkommen men i det stora hela är Sydafrika ett väldigt fint land som man borde besöka någon gång.

När vi tog taxin till vårat hotell i Abu Dhabi fick vi veta att de firade nationaldag dagen efter och att det var 40 år sedan de arabiska emiraterna förenades. Så det blev stor fest dagen därpå och det var intressant att se hur de firade. Alla rika shejker hade pimpat sina bilar med bilder på deras kung som var med och förenade emiraterna och de körde runt och tutade i stan och de sprutade skum på varandra. Vi är vana att man kommer bärandes med ölplattan eller vinflaskor när vi har fest men här kom de me påsar med 5-6 st 1,5-liters vattenflaskor istället:P så det går att festa ordentligt utan alkohol har vi nu sett:)

En utav många bilar...

Tidigare på dagen tog vi en lång promenad längs The Corniche som är en promenad längs vattnet. Var lite jobbigt i Abu Dhabi för männen glodde som att de inte hade sett en tjej förut eller så var det för att jag glömt burkan hemma:P sen så var vi inne på Marina Mall. Där inne "råkade" vi också hamna uppe i Marina Mall Tower där vi fick se solnedgången. Själva restaurangen där uppe snurrar runt så man kan sitta och äta o se ut över Abu Dhabi vilket var väldigt fint.

Uppe i Marina Mall Tower

Efter en lång promenad tillbaka till hotellet (var omöjligt att få tag på taxi) och blåsor på fötterna var det skönt att få lägga sig. Man blir sliten av att fira nationaldag i Emiraterna:)

Dagen därpå beställde vi en privatchaufför som skulle ta oss till Dubai. Han körde oss till de kända ställena så vi fick se lite och ta bilder. Efter att ha gått ett par mil dagen före var det ganska skönt att bli körd runt:) Fick åka till ett souk som är en marknad där de försöker pracka på dig allt möjligt. Jag försökte pruta på ett par skor som jag hitta så det blev lite billigare;)

På marknaden i Dubai

Framför "seglet" (Burj Al Arab) i Dubai

Ska man åka till Emiraterna ska man åka till Dubai och inte till Abu Dhabi. Är lite mer att se i Dubai men i det stora hela är det inte så mycket som tilltalar oss där heller. Är mest byggningar och dyrt är det också så jag tror inte vi kommer åka tillbaka dit men nu har vi iallafall fått chansen att ha varit där.

Jag och Stig framför Burj Dubai (världens högsta byggnad)

Ursäkta att vi går i samma kläder hela tiden men våran garderob är betydligt förminskad än den var tidigare=P Så det blir mycket tvättning och man får använda dem ofta när man bara har en veckas förbrukning nerpackad i ryggsäcken;)

Så nu sitter vi då här i Bangkok helt plötsligt:) Har bara hunnit sova än så länge så får skriva mer om det nästa gång!

Vi hörs!

Kramar Pernilla o Stig

Skrevet av Persti 06:03 Arkivert i Sør-Afrika Kommentarer (0)

Cape Town og veien videre..

sunny 27 °C

Hei igjen!

Da sitter vi i Oudtshoorn øst for Cape Town. Dette er området hvor mennesker har levd av strutseoppdrett i noen hundre år. I gamle dager dro de inn mest grunker på strutsefjær, i dag på kjøttet, som smaker veldigt godt;)

I dag har Pernilla kurert klaustrofobi med en 1,2 kilometers tur inn i Cango Caves;) Dette kan anbefales!!

www.cango-caves.co.za

Etter huleturen dro vi over Swartbergpasset. En gammel grusvei som går igjennom Swartbergfjellene. Her fikk leiebilen kjørt seg. Tok oss omtrent 4 timer og vi fikk tatt masse fine bilder av utsikten.

Tilbake til Cape Town

Oppholdet i Cape Town avsluttet med en tur til Robben Island. Øya med fengselet hvor Mandela satt i mange år. Vi fikk en busstur rundt øya, et besøk i fengselet og cella hvor han satt. Guiden var en tidligere fange som hadde sittet i fengselet samtidig som Mandela. Fikk et innblikk hvordan hverdagen var i fengselet og litt rundt kampen mot apertheid.
Etter det prøvde vi oss på kabelbanen til toppen av Table Mountain. Men det gikk dårlig da banen var ute av drift begge dagene vi dro opp. Sannsynligvis bare uheldig timing de dagene, da andre vi har snakket med senere har vært oppe senere/tidligere samme dagene;( Men vi fikk tatt noen bilder fra Signal Hill som også ligger høyt over byen.
Vi bodde i et av husene du ser langs stranden, i bakgrunnen Robben Island.

Så kom dagen hvor vi skulle dra videre. Turen gikk ut av byen hvor townshipene ligger langs motorveien. Her har mennesker ingenting!! Kontrasten er stor til området hvor vi bodde, der mange hvite bor i funkisvillaer til flere titalls millioner og fyker rundt i Porce og Ferrari.

Ferden gikk så til Hemanus hvor vi booket inn på et skikkelig backpacker hostel. Litt uvant, men ok;/ Backpackerne er veldig åpne og hygglige. Skravler og deler sine opplevelser.
Hermanus er kjent som verdens beste sted å se hvaler fra land. Vi fikk se tre stykker som lå 30-50m fra land. Mektig! Vi rakk også en tur til Bontebok Nationalpark. En 6 timers tur hvor vi så en eneste bontebok;) Slik så den ut:

Ellers har vi bestemte oss for å droppe "cagedive" med hvithai. Det kostet ganske mye og vi har kommet frem tll at vi bruker heller penger på en tur til Kruger. Kruger er Sør Afrikas største nationalpark og ligger noen timers biltur fra Johannesburg. Derfor har vi booket om flyet til Johannesburg til 26 nov. Håper på the big five ++

I morgen drar vi til Knysna. Der starter oppholdet vårt på Garden Route. Dette kommer vi tilbake til;)

Hilsen
Pernilla og Stig Robert

Skrevet av Persti 12:06 Arkivert i Sør-Afrika Kommentarer (0)

(Innlegg 11 - 15 av 17) « Side 1 2 [3] 4 »