Reiseblogg fra Travellerspoint

Hawaii & Oahu

The Aloha State

all seasons in one day 25 °C

Var väl bäst att skriva om Hawaii oxå eftersom jag känner pressen från Emma;) hehe

Så från Auckland tog vi flyget för att nästan 9 timmar senare landa på paradisöarna=) Landade i Honolulu på Oahu där vi sov en natt för att dagen därpå flyga till Hawaii - The Big Island. Det är den största ön i ögruppen och sägs ha 16 olika klimat. Vi landade på västra sidan i Kona där det är mer torrt klimat. Där hade vi oxå hyrt bil för att lätt kunna ta oss runt ön och vi blev uppgraderade till en Chevrolet Malibu=P
Så var det bara o dra till hotellet i Kona som var ett lite äldre hotell men rent och fräscht.

Hula hula mötte oss på flygplatsen

Dagen därpå körde vi söderut från Kona för att se lite mer av ön och vi trodde det skulle vara mycket växter och träd men många ställen där vi körde var det gamla lavafält.

Vrålåket=P

Körde lite bortanför den sydligaste punkten och kom till en strand som hette Punaluú Beach. Sandstranden där är alldeles kolsvart och där såg vi oxå havssköldpaddor in till land.

Black & White

På vägen tillbaka stannade vi också vid det sydligaste bakeriet i Usa där de hade lokala bakverk så blev en liten hawaiifika där=)

Tillsist lite balkongnjut på hotellet

Eftersom det var väldigt blåsigt och började regna den första dagen så åkte vi aldrig ut till den sydligaste punkten när vi väl var där. Så vi bestämde oss för att styra kosan söderut andra dagen också. Man fick gå en bit för att komma till den sydligaste punkten och det var inga skyltar så vi fick bara anta att vi kommit till den sydligaste punkten av Usa innan vi vände och gick tillbaka=P Men vi är ganska säkra att det var det!=)

Stig vid den sydligaste punkten

Där nede fanns det också en grön sandstrand (Mahana Beach) som vi ville se så vi åkte dit. Var där ganska sent och det skulle ta ca en timme att gå till stranden och en timme tillbaka för det gick inte att köra med vanlig bil på den vägen. Men det skulle hinna bli mörkt innan vi kom tillbaka så vi tackade ja till erbjudandet om att betala en som körde fyrhjulsdriven bil. Så han körde oss ner till stranden och det var skönt att slippa gå i blåsten=P Vi var de enda som var där när vi kom fram så vi fick stranden helt för oss själva! Det var lite märkligt att se den gröna sanden och det är något man bara kan se på tre ställen i hela världen - Galapagosöarna, Island och Hawaii. Den gröna färgen kommer från en mineral som finns i vulkaner.

Sista heldagen på Kona-sidan åkte vi och hyrde snorkelutrustning hos Snorkel-Bob=) fick tips av våran chaufför som körde oss till den gröna sandstranden att det skulle vara bra att snorkla vid Ho'okena Beach så vi drog dit.
Var lite mycket vågor där för att snorkla egetligen men var helt okej ändå. Var fina koraller och mycket olika sorters fiskar.

Ho'okena Beach

När vi kände att det fick räcka med fiskar för dagen så bestämde vi oss för att få lite kultur. Så vi åkte till ett ställe som är lite svårt att uttala - Pu'uhonua o Honauau National Historical Park. Det är ett av Hawaiis mest heliga historiska platser som en gång var hem för de kungliga och dit lagbrytare flyktade för att bli förlåtna för sina synder så de kunde komma tillbaka till samhället.

Stig tar sig en liten lur

Trillingar...:)

...och tvillingar!

Nästa dag var det dags att dra över till östra sidan av ön men innan det gick vi runt och tittade lite i Kona på marknaden och köpte några målningar som minne. Stig köpte också en fin Hawaii-skjorta=)
Den här gången tog vi den norra vägen över till andra sidan och vi körde in till utsiktspunkten över Pololu Valley och Waipio Valley innan vi kom fram till Hilo som är den största "staden" (eller samhället) på ön.

Pololu Valley

Waipio Valley

I Hilo stannade vi och åt på en mexikansk restaurang och proppmätta efter de amerikanska stora portionerna körde vi vidare till vårat Bed and Breakfast vi hade bokat. Det låg inne i Lava Tree Park och det var kolsvart när vi kom fram så vi trodde vi hade kört fel när gps-en visade oss in på en liten skogsväg. Men det visade sig vara rätt iallafall och vi kom fram till ett stort hus mitt inne i regnskogen. Det var en jättetrevlig ungersk kvinna som drev stället och vi blev överösta med information om vad man kunde göra men eftersom klockan var mycket så var det bara att gå och lägga sig efter det. Man hade lite problem att sova på natten eftersom alla fåglarna låter hela nätterna och kl 4 på morgonen börjar tuppen gala också så så mycket sömn blev det inte=P

Morgonen därpå fick vi jättegod frukost med bl.a. Guava Sweet bread och smothie med någon frukt jag aldrig hört talas om men gott var det=)
Tack vare att vi bodde där fick vi oxå reda på att man kunde ta en lavatur till den flytande lavan eftersom världens mest aktiva vulkan ligger på Hawaii och det var egentligen delvis därför vi ville åka till just den ön. Det var en spansk fotograf som bodde där på B&B:et och han hade varit på en sådan lavatur kvällen innan och han tyckte det var helt fantastiskt. Så vi ville definitivt ta den turen och Javier som han hette ville gärna ta den turen igen så vi tänkte att då borde det ju va värt 600 kr per person=) Turen var inte förrän på eftermiddagen så vi hann ta en liten tur i Hawaii Volcanoes Nationalpark där man kan se kratern till Kilauea som är den mest aktiva vulkanen.

Vid kratern till Kilauea

Tyvärr så regnade det så och var oklart väder så man såg inte så jättemycket. Men vi hade ju något bättre att se fram emot!=)
Vi körde ner till Kalapana där vägen tar slut eftersom lava har förstört vägen längre fram. Vi fick en lokal guide som var uppvuxen där i området och kände väl till området och var lavan var men trots det var man ändå lite nervös. Vi blev körda till startpunkten där vi skulle gå ifrån och fick en pinne som vi kunde peta i lavan med. Men först var vi tvungna och gå över ett fält med stelnad lava i 2 timmar innan vi skulle nå den flytade lavan. Bara själva gåturen var speciell, kändes nästan lite som att vara på en annan planet.

När vi närmade oss lavan såg vi först bara att det glödde på en liten fläck lite längre fram men när vi kom närmre kände man värmen och såg en grå massa med glöd i sakta sakta flyta fram. Vi var bara 6 st personer med guiden så det var också skönt att det inte var en stor folkmassa och vi hade gott om plats för att ta massa bilder=)

Stig "känner" på lavan

Många olika formationer

Hang loose

Tummen upp

Det var fortfarande ljust ute när vi kom fram men det började sakta men säkert mörkna och då såg man verkligen hur det glödde från lavan. Vi hade också väldigt tur för det är inte alltid man ser lavan så väl men denna gången öppnade det upp sig så att det blev en liten lavaflod och våran guide sa att vi skulle följa honom så vi följde efter honom så att vi skulle se lite bättre. Där kände man verkligen hettan och hur det började hetta till under skosulorna och när vi skulle gå tillbaka såg man sprickorna i den hårda lavan och under det såg man glöden från den flytande lavan och det var mörkt. Så cirka 40-50 cm under oss rann det glödhet flytande lava och då kände man sig ganska liten=P Men vi klarade oss alla med livet i behåll och kändes som man varit till helvetet och återvänt=P hehe.
Guiden sa också att vi hade väldigt tur för det är bara 1 av 100 gånger som man kan se så pass mycket lava så det var ju bra för oss!=)

Inga kalla fötter här inte!

"Lavafloden"

Var iallafall en helt otrolig upplevelse och hade en helt fantastisk guide o en bra grupp så det var nog våran bästa tur på hela våran resa! Alla som åker dit borde göra den turen med Kalapana Lava Tours för det är värt vartenda öre!
Så 3 timmar och ca 500 bilder senare var det dags att gå de 2 timmarna tillbaka igen i mörkret men hade ficklampor som tur var. Man var lite försiktig när man gick för ramlar man på den stelnade lavan är det nästan som att ramla på glas eftersom lavan är gjord av silica-sand (sand som man gör glas av). Men vi klarade oss utan några skador och det regnade inte heller vilket det gjorde nästan hela tiden annars vi var på östra sidan=)
Vi tog ut små bitar av den flytande lavan med pinnen som vi sedan kylde ner så nu har vi lavastenar därifrån. Jag läste precis att den som tar vulkanisk sten från Hawaii får en förbannelse över sig till dess stenen återlämas. Hmm... får hoppas det inte är så men annars har vi ju en bra anledning till att återvända dit;)

Dagen därpå var vi i Lava tree Park som låg i närheten av där vi bodde och där är det som man kan höra på namnet - Lavaträd (träd som har blivit täckta i lava vid ett av de många vulkanutbrott som har skett på ön)

Så här såg de ut:

Körde också lite söderut längs kusten och stannade vid en svart sandstrand och en annan park.
På den östra sidan är det mer regnskog och väldigt fin natur men ska man vara här får man räkna med att det regnar 360 dagar om året=P Så den sidan åker man väl inte till om det är solsemester man vill ha!

Trädtunnel

Sedan var det dags att bestiga Mauna Kea - en inaktiv vulkan och Hawaiis högsta berg. Men det som är bra är att man kan köra med bil ändå upp till toppen=) Vem som helst kan köra upp till besökscentret Onizuka Center for International Astronomy Visitor Information Station på
2 800 m.ö.h så vi körde upp dit. Stannade där ca en halvtimme för att man skulle vänja sig vid höjden. Ville man fortsätta upp till toppen och observatoriet rekommenderade de att man skulle ha fyrhjulsdriven bil. Men vi pälsade på oss med de kläder vi hade och tog våran Malibu och körde sista biten också och det var inga problem men när man kör ned igen så ska man vara lite försiktig så inte bromsarna går varma. Men när vi kom upp till toppen var det flera "vanliga" bilar där så det är många som kör upp även fast de inte har 4-hjulsdriven bil. Fast det är nog inget man ska säga till hyrbilsfirman=P

På väg upp till toppen...

The toppen is nådd

Plus 118m

Så väl uppe på toppen på ca 4200 m.ö.h. såg vi alla teleskop och molnen/skyerne låg nedanför oss som när man är på ett flygplan. Men usch va kallt det var! Vi fick uppleva minusgrader trots allt i år också=P och det var lite snö på topparna också. Men då var det ju tur att vi hade våran egen bil så det var bara att gå ock sätta sig i bilen när det blev kallt eller om man blev för snurrig i huvudet( för det kändes att man var högt uppe). Så där såg vi på solnedgången och när det blev mörkt såg man stjärnorna väldigt klart oxå så det var väldigt fint!

Nästa dag gick vårat flyg till Oahu igen. Hade gärna stannat längre på Hawaii men hann ändå med mycket på en vecka där. Vi skulle stanna i Honolulu i tre nätter innan vi skulle flyga vidare. Var till Pearl Harbour första dagen och fick med oss lite historia.

Stig med USS Arizona Memorial i bakgrunden

Annars gjorde vi väl inte så jättemycket på Oahu förutom det. Gick runt och tittade lite i Honolulu och vi bodde ganska nära Waikiki Beach så tog en frukost vid stranden ena dagen. Andra dagen tog vi bilen och utforskade ön lite grann.

Waikiki Beach

The Duke - Father of surfing

Vardagliga sysslor med fin utsikt

Det är väldigt fint på Oahu men alltför mycket folk överallt. Skulle stanna på ett ställe vi hade hört var fint men parkeringen var proppfull så vi struntade i det. Så Oahu är väl ingen "paradisö" för oss iallafall.

Men i stora drag har det varit jättebra på de båda öarna och The Big Island är favoriten av de två vi var på. Det som är lite synd är att det mesta är ganska dyrt där så är väl inget backpackerställe egentligen=P

Det enda vi inte hann med som man kanske borde se är huladansen (Stig ville nog det iallafall hehe) och en luau (hawaiisk mat). Men får bli nästa gång när vi drabbats av förbannelsen och blir tvugna att lämna tillbaka vulkanstenarna;)

Nu säger vi mahalo för oss och Aloha! =)

Skrevet av Persti 21:30 Arkivert i USA

Send via e-postFacebookStumbleUpon

Innholdsfortegnelse

Vær den første som kommenterer.

Du må være medlem av Travellerspoint for å reagere på denne reiseblogg.

Enter your Travellerspoint login details below

( Hva er dette? )

Hvis du ikke er Travellerspoint medlem kan du gratis bli medlem.