Reiseblogg fra Travellerspoint

Australien

So far so good

all seasons in one day 32 °C

Så har vi då äntligen kommit till det efterlängtade Australien=)
Blev dock en lång resa och ta sej från Kuala Lumpur till Cairns då. Tog en taxi från Kuala Lumpur till flygplatsen vid 12 onsdagen den 8 februari. Fick en jättetrevlig taxichaufför som babblade på om allt möjligt=) När vi kommer fram till flygplatsen ser vi inte våran flygavgång på tavlan så vi inser ganska snart att vi kommit till fel flygplats då det finns två stycken i Kuala Lumpur=P Så det vara bara och stuva in sig i en ny taxi och åka till den andra flygplatsen. Som tur var så var vi ute i god tid och flygplatserna låg 20 min från varandra men vi kände oss ändå lite stressade.
Men vi hann med planet gott och väl och nästan 1 timme senare hade vi landat i Singapore. Där hade vi 6 timmar på oss innan flyget skulle dra vidare till Australien. Men när vi sitter där och väntar så står det att flyget har blivit försenat fem timmar. Flyget skulle inte gå förrän 03.20 på natten så det blev 11 långa timmars väntan på Singapores flygplats men gick bra för det fanns ju internet så passade på att skypa lite och kolla på några avsnitt med Desperate Housewives:)
Efter en mellanlandning i Darwin också så var vi äntligen framme i Cairns efter ca 24 timmar på resande fot och 36 timmar utan någon ordentlig sömn.

Så slitna som vi var tog vi en buss in till Cairns centrum där vi skulle hämta vårat boende för de kommande tre veckorna - en Juicy Crib:)
När vi kom till Cairns var det jävulskt varmt så vi åkte till köpcentret för att inhadla en fläkt och så fick vi samtidigt svalka ner oss lite. Hehe.
Efter bara ett par timmar i Cairns träffar Stig sin gamla klasskamrat o hans familj i mataffären där vi var och handlade. De skulle bara vara i Cairns någon timme innan de skulle dra vidare så snacka om sammanträffande!=) inte så stor chans och träffa någon man känner så där på andra sidan jordklotet=P Så det var kul!

Första nätterna i campingbilen sov vi inte så bra men efter att vi vant oss så sov vi faktiskt ganska gott.

Blev bara två nätter i Cairns då så den dagen vi hade där åkte vi till
ett köpcenter och kollade lite och så körde vi till en liten stad några mil norr om Cairns som heter Port Douglas där vi gick runt och tittade lite och tog en liten tur längs stranden.

Port Douglas

Rex Lookout mellan Port Douglas och Cairns

Stranden vid Port Douglas

Dagen därpå körde vi 60 mil söderut till Airlie Beach och Shute Harbour som är hamnen där man kan ta sej ut till Whitsunday Island som vi ville se.
Var väldigt varmt där också så första dagen bestämde vi oss för att lägga oss vid lagunen som de har och sola och bada lite. Det är lite synd när de har så fina stränder där uppe men man kan inte bada där nu den här årstiden om de inte har nät runt för alla "stingers" (maneter m.m.)
Men lagunen var konstgjord så där var det ingen fara men det vara bara det att det var nästan varmare i vattnet än vad det var i luften så det blev nästan lika varmt att ligga på land som att ligga i vattnet. Men var skönt iaf=)

Lagunen i Airlie Beach

Vårat fina hem

Dagen därefter tog vi det bara lugnt på campingen och badade i poolen där det var lite svalare. Så bokade vi också båttur för de nästkommande två dagarna. Blev lite överraskade av hur dyrt det var för turerna och priserna på allt annat också. Är verkligen dyrt här i Australien men vi tänkte att det är ju kanske enda chansen vi har nu och göra de sakerna så vi bokade iaf.

Första turen tog vi ut till The Great Barrier Reef. Dagen började med att vi missade bussen för vi hade bara fått besked om att de skulle hämta oss vid campingen och inte att bussen skulle hämta oss på busshållplatsen uppe vid vägen. Så efter att ha sett några bussar gå förbi så går vi ner och frågar i receptionen och då säger han att bussen redan gått så det var bara att slänga sig in i bilen och skynda ner till hamnen. Vi hann fram men vi var de sista som gick på båten=P Där på båten fick alla tjejerna en ros också bara för det var alla hjärtans dag=)
Efter 2,5 timmar på båten kom vi ut till Hardy Reef som är en del av Barriärrevet. Där hade de en stor plattform som vi fick hoppa i land på så var det bara på med stingersuiten, simfötterna och snorkelmasken och hoppa i vattnet. Det var helt otroligt att få snorkla där med mycket fina koraller, mycket fiskar och strålande solsken. Så där låg vi och guppade några timmar och efter en helt fantastisk dag så var det dags och styra båten hemåt.

Teletubbies vid revet

Var helt slut när vi kom tillbaka till campingen så till alla hjärtans dag-middag blev det nudlar på kopp och bröd till=P

Andra dagen skulle vi ut med båten igen och första destination var Hamilton Island. Var inte lika fint väder den dagen men hann iaf ligga på stranden en liten stund innan det började regna.

Stranden på Hamilton Island

Sen fick vi gå på båten igen som skulle ta oss ut till Whitehaven Beach på Whitsunday Island.
När vi kom fram dit var det inget regn som tur var och solen kom fram en liten stund. Där fick vi också gå en liten tur i regnskogen som tog oss upp till en utsiktspunkt så vi såg ut över en del av ön. Så det var kul och vi såg även den största spindeln vi sett någon gång i det fria=P Men jag börjar nog ändå bli van nu efter alla spindlar vi sett, hehe.

Imse, vimse...

Sedan hann vi bada lite på Whitehaven Beach och tog en body scrub med den fina sanden för det skulle tydligen vara bra=) Är fin silicasand som man kan göra fint glas av som t.ex. opiska linser och sådant där så sanden är verkligen finkornig. Och stranden var gudomligt vacker också.

Whitehaven Beach

Utsiktspunkten vid Whitehaven Beach

På morgonen därpå var det bara och sätta sig i bilen igen och köra 90 mil och 12 timmar senare var vi framme i Hervey Bay.
Första dagen tog vi det bara lugnt eftersom vi var lite slitna efter den långa körturen från dagen innan så vi gick längs stranden och ut på piren så blev väl ungefär 6-7 km som vi gick men det behövdes=)

Piren

Från Hervey Bay kan man också ta sig ut till Fraser Island så det var våran plan. Fraser Island är världens största sandö och det enda stället där regnskog växer på sand. Och vägarna är också bara sand så man måste ha en fyrhjulsdriven bil för att köra där. Så vi ville boka en sådan tur men blev återigen överraskade över priserna men vi tog ändå och bokade en tur och det var det bästa vi gjort!
Turguiden kom och hämtade upp oss på campingen och så fick vi dela bil med två äldre par från England men en av dem var egentligen från Tromsö i Norge visade det sig=)
Sedan fick vi också med oss en kille som var aborigin och hans förfäder hade levt på Fraser Island innan de blev tvångsförflyttade från ön av staten. Så det var jättekul att han var med då han berättade om naturen och vad de olika ställena betydde för hans folk. Han visade oss också en välkomstdans som de brukar göra för att välkomna någon och spelade didgeridoo som egentligen har många andra namn på deras språk men som jag inte kommer ihåg=P

Men annars så besökte vi de kända ställena som Lake McKenzie, The Wreck Maheno, Coloured Sands, Indian Head, Champage Pools och Eli Creek. Och i tillägg till det körde vi i 100 km/h på stranden i våran Toyota Landcruiser V8 350hk:)

Så här såg vägarna ut

Lake McKenzie
Här är det kristallklart sötvatten som är så rent att det går att dricka av.

The Wreck - Maheno
Var ett fartyg som sköljdes upp på land av en cyklon i 1935 och är idag en stor turistattraktion

Utsikten från Indian Head

Champagne/öl-lunch nedanför Indian Head

Champagne Pools
Är avskärmat från havet med stenar/klippor så inga hajar eller andra oönskade djur kan ta sig in och när vågorna sköljer över stenarna och ned i poolen bildas som bubblor eller skum, därav namnet Champagne Pools.

Tillsist badade vi också i Eli Creek som är som en lite bäck som rinner ut i havet och det var iskallt i vattnet men uppfriskande=)
Helt plötsligt kommer ett helt gäng springades imot oss o skriker "snake" och så kommer en röd orm upp längs bäcken också i världens fart. Så det blev lite smått hysteri där ett tag men ormen var nog räddare för oss än vad vi var för den=P

Dagen därpå drog vi några mil söderut till Noosa Heads där vi åkte upp till utsiktspukten Lagoona Lookout. Hade egentligen velat gå ner till stranden men eftersom det var söndag så var det proppat med bilar i stan så det hade blivit svårt och hitta någon parkering men vi såg ända stranden och utöver Noosa nationalpark från utsiktspunkten så vi nöjde oss med det och körde till campingen en bit utanför. Där tog vi det lugnt och slappade vid poolen.

Lagoona Lookout

Sedan på måndagen var det dags för Steve Irwins Australia Zoo så där gick vi runt o svettades hela dagen=) Och så fick vi äntligen se Kängrur och Koalor och vi fick klappa dem också. Fick även se alligatorer och andra djur men alligatorerna klappade vi inte=P De hade även en show med fåglar och en alligator så det var en lyckad dag. Där stötte vi också på de två engelska paren igen som vi delade dagen med på Fraser Island=)

När vi var färdiga på Zoo körde vi till en camping utanför Brisbane där vi stannade en natt. Dagen efter var det dags för shopping! Efter att ha gått runt i samma gamla kläder i snart 4 månader nu så var det helt underbart att få köpa något nytt och man känner sig nästan som en ny människa=)
Efter att ha shoppat upp hela dagsbudgeten så blev det nudlar till middag=P

Var egentligen meningen att vi skulle ta en dag i Brisbane o kolla runt lite där men när vi kommer in dit så är parkeringen svindyr, skulle ha 72 AUD för 4 timmar som är ungefär 460 norska kronor. Så vi sket i det eftersom det ändå inte var så mycket att se i Brisbane och vi åkte ut till Lone Pine Koala Sanctuary istället och kollade på djur igen=) äntligen fick vi se de megastora fladdermössen vi haft flygandes över huvudena nästan varje kväll på nära håll. Blev vettskrämda första gången vi såg en och man hör det där flaxandet över sig. Vi är ju vana vid små från hemma men de här är väl ungefär lika stora som en fiskmås men de är inga blodsugare iallafall som tur är=P
Tyvärr fick vi slut på batteriet i båda kamerorna så blev inte så mycket bilder. Men här är några av dem:

Var även djur man kände igen hemmifrån

Nästa stopp skulle egentligen varit Surfers Paradise men eftersom det varit så regnigt de sista dagarna så bestämde vi oss för att bara köra vidare till Byron Bay och då kan vi stanna lite längre på ett ställe.

Surfers Paradise

Så nu är vi då här i Byron Bay bland alla hippies och det verkar vara en jättemysig stad. Är tyvärr dåligt väder idag med men tänkte ta en joggingtur på stranden och bada lite=)

En dag på stranden vid Byron Bay

Annars har vi fått ett väldigt bra intryck av Australien och alla Aussies som bor här, de är alltid så trevliga och lättsamma. Det värsta är väl att det är så himla dyrt! Tycker till och med vi som bor i dyra Norge eller så har vi glömt hur dyrt det var hemma, hehe.

Vi har nu kört ca 230 mil och har ungefär 80 mil kvar ner till Sydney och har bara 5 dagar kvar innan Sydney. Vi har hittils campat på 7 olika ställen men mer kommer det att bli=)

Och om vi ser på hela resan har vi nu varit borta i 107 dagar, sovit på 40 olika ställen och flygit 10 gånger och ett x antal bussresor som jag inte orkar räkna ut nu=P
Men nu har jag skrivit alldeles för mycket så nu e d dags att sluta och nu blir det gympa på stranden för våran del=)

Vi hörs!

Kramar
Pernilla & Stig

Skrevet av Persti 00:40 Arkivert i Australia

Send via e-postFacebookStumbleUpon

Innholdsfortegnelse

Vær den første som kommenterer.

Du må være medlem av Travellerspoint for å reagere på denne reiseblogg.

Enter your Travellerspoint login details below

( Hva er dette? )

Hvis du ikke er Travellerspoint medlem kan du gratis bli medlem.